Скоро попадахме на интересно изследване, свързано със социализацията и обработката на езика и думите при малките деца. Интересен е фактът, че децата възприемат речта по различен начин от възрастен и връстник. Неоспоримо е ,че детето развива своя речник благодарение на комуникацията с големите. Но се окaзва, че по-малките хора допринасят също от съществено значение за езика на други по- малки хора.
Малките деца са изненадващо добри в обработката на речта на други малки деца, според проучването. А малките деца, които имат по-голям контакт с други деца, като тези в детската градина, може да са особено добри в някои умения за учене на думи.
Изследователи от Университета на Ватерло са изследвали уменията за обработка на текст на малки деца, които прекарват по-голямата част от времето си с възрастни, в сравнение с тези, които имат по-голям контакт с групи деца. Те се фокусираха върху това колко добре малките деца разбират речта на другите деца.
Въпреки, че всички малки деца са много добри в обработката на детската реч, проучването установява, че малки деца, които са имали повече контакти с други деца, са по-добри в свързването на нова дума с нов обект, важна част от ученето на думи.
Детската реч се различава от тази на възрастните по много начини. Дори дете на шест или седем години произнася думите малко по-различно от възрастните. „Искахме да знаем дали по-голямото излагане на чуване как другите деца говорят ще повлияе на способността на малките деца да обработват детската реч“, каза Катрин Уайт, професор по психология във Ватерло, която е съавтор на изследването с кандидата за докторска степен Дана Берние.
В проучването изследователите проведоха два експеримента с общо 88 малки деца (и техните родители), някои от които прекарваха осем часа или по-малко на седмица с други деца, а други имаха повече седмичен опит в детски групи.
Експеримент 1 сравнява тяхната обработка на инструкции от седемгодишно дете, говорещо и от възрастен, произнасящо име на познат или нов обект по стандартния начин. Експеримент 2 тества чувствителността на обработката на речта на малките деца, като кара детето, говорещо да произнася погрешно имената на обектите.
„Нашето проучване показва, че малките деца са изключително добри в обработката на речта на малки деца и че това е вярно дори за малки деца, които нямат много опит с други деца. Това означава, че те биха могли да използват този вид реч, в допълнение към речта на възрастни, за да научат за родния си език (езици)“, каза Уайт.
„Въпреки това открихме интригуваща разлика в начина, по който малките деца обработват новите думи, което е свързано с това колко излагане са имали на други деца.“
„Повечето проучвания се фокусират върху това как малките деца се учат от възрастни говорещи. Но смятаме, че е важно да проучим как малките деца обработват речта на деца от различни възрасти и доколко те използват речта на други деца, за да ръководят своето езиково обучение“, каза Уайт.
Източник: https://www.sciencedaily.com/releases/