Оралнo сензорна система: 16 оромоторни дейности за деца

Освен проприоцептивната и вестибуларната система, днес ще навлезем по-дълбоко в сензорната система при движенията на устата със списък от някои супер забавни дейности, които можете да правите у дома или в класната стая, за да помогнете на детето си останете спокойни и съсредоточени и регулирайте по-добре емоциите си.

Какво е нарушение на сензорната обработка?

Нарушението на сензорната обработка, или SPD, е неврофизиологично състояние, при което мозъкът се бори да интерпретира и обработва правилно информацията, която идва от сетивата на тялото. Може да накара някои хора да бъдат свръхчувствителни към стимули, а при други може да ги направи недостатъчно чувствителни. Може да засегне едно или много сетива и тъй като не е включено в Наръчника за диагностика и статистика (DSM), е трудно да се помогне на деца, които са засегнати от SPD

Какво представлява орална сензорна система?

Нашата устна система ни позволява да общуваме с другите, а също така ни позволява да дъвчем, преглъщаме и да изпитваме различни текстури и вкусове, но малко от нас осъзнават, че нашите орално-сензорни рецептори са тясно свързани с нашата проприоцептивна система. Например, може да забележите, че детето ви постоянно дъвче и хапе неща (поведение на орално сензорно търсене) или детето ви може да избягва определени хранителни текстури, да има проблеми с преглъщането и да изпитва много неохота да опитва нови храни (орално сензорно избягващо поведение). То стимулира или избягва да развива своята „орална чувствителност“.

Какво представлява орално сензорно търсене и поведение на избягване?

Родителите и учителите обикновено са първите хора, които забелязват, когато нещо не е наред с децата. Ако детето ви търси сетивно устно въвеждане или се опитва да го избегне, то може да се ангажира с тези поведения, за да остане спокойно и фокусирано и да регулира емоциите си .

Орално сензорно търсещо поведение

Ако детето е недостатъчно чувствително към орални стимули, то може да търси орална стимулация, като дъвче или смуче неща като моливи, пръсти, коса или дрехи. Може да има проблеми с дъвченето и/или пиенето от сламка, да гризе ноктите си, да си тананика или да издава щракащи звуци с езика си.

Орално сензорно избягващо поведение

Ако детето е прекалено чувствително към орални стимули, то може да избягва каквото и да било с устата си. Четкането на зъбите може да я накара да запуши устата си, тя може да е устойчива на опитване на нови храни и/или да избягва определени текстури на храни (пюрета, хрупкави закуски и т.н.), а яденето с прибори може да я разстрои. Тези деца често се описват като „придирчиви“ и може да се придържат към доста ограничена диета, която им харесва.

Орални сензорни нужди при аутизъм

Много деца с аутизъм проявяват орално сензорно търсене. Те пъхат пръстите си в устата си, дъвчат косата си, хапят молива си, дъвчат дрехите си, а някои дори се опитват да хапят съучениците си. Независимо от начина, по който се проявява нуждата им от орална стимулация, важно е да намерим начини да задоволим нуждата по подходящ начин, но първо трябва да разберем ЗАЩО се случва това.

Разбира се, това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи.

Не винаги е възможно да се знае точната причина, поради която децата проявяват определено поведение, особено когато са невербални и не могат да изразят своите чувства, страхове и борби директно с нас. Но когато става дума за орални сензорни нужди и аутизъм, изследванията са склонни да предполагат, че поведението на сензорно търсене обикновено се появява, когато детето се чувства тревожно и/или свръхстимулирано. Оралното стимулиране може да спомогне за насърчаване на чувството на спокойствие, позволявайки по-голям фокус и концентрация, и тъй като някои орални двигателни дейности (издухване на мехурчета, сукане през сламка и т.н.) насърчават децата да се съсредоточат върху дишането си, те предлагат страхотен начин за обучение на децата как да се самоуспокоите и намалите чувството на безпокойство и претоварване.

Не е тайна, че хората с аутизъм се борят с комуникацията, способността да изразяват собствените си емоции и да разбират емоциите на другите, лош контрол на импулсите и саморегулация. Малко хора осъзнават, че аутизмът и предизвикателствата при сензорната обработка са склонни да вървят ръка за ръка – ръка също. От дерегулация на проприоцептивната и вестибуларната система до тактилна, слухова и орална сензорна чувствителност, разстройството на сензорната обработка може да има широко разпространено въздействие върху развитието на детето. Това може да повлияе отрицателно на способността й да се съсредоточава и да задържа материала, преподаван в класната стая, да причини забавяне на грубата и фината моторика, да увеличи емоционалните и поведенчески проблеми и да доведе до липса на приобщаване към връстниците си.

16 забавни устни двигателни дейности за деца

Независимо дали детето ви има потвърдено нарушение на оромоторна или орално сензорната обработка, може да му помогнете да се научи как да взаимодейства с околната среда по подходящ начин.

Ето 16 от нашите любими устни двигателни дейности за деца, които могат да се използват в терапията, у дома или в класната стая. Тези дейности естествено ще успокоят детето, като насърчават правилното му дишане и предоставят сензорния принос, който детето търси, а някои ще осигурят идеи за по-подходящо самоуспокояване във времена на стрес, безпокойство и чувство на претоварване.

  1. Пускай мехурчета
  2. Надуйте свирка
  3. Свири с хармоника
  4. Вземете няколко сламки за пиене и памучни топки и опитайте тази игра за прехвърляне на снежни топки от работни листове и игри за детска градина
  5. Практикувайте да дъвчете различни текстури на храни (меки, хрупкави, дъвчащи и т.н.)
  6. Практикувайте да пиете храна с различни консистенции (вода, ябълково пюре, пудинг, смутита, млечни шейкове и т.н.) през по-тясна сламка за пиене
  7. Направете “ сламени ракети“
  8. Дъвчете дъвка
  9. Издухайте мехурчета във вода с помощта на сламка за пиене
  10. Надуйте балони
  11. Направете свои собствени фунии
  12. Поставете маскираща лента на пода в прави и зигзагообразни линии и накарайте детето си да издуха помпон по всяка линия със сламка за пиене
  13. Имате ли златни рибки? След това преминете към създаване на весели спомени и ги научете как да хващате златни рибки със сламки!
  14. Поставете капка ябълково пюре, пудинг, сладолед или нещо също толкова вкусно, което вашето дете харесва отстрани на устата й и го помолете да го оближе.
  15. Рисувайте със сламки! Всичко, което трябва да направите, е да намажете малко разводнена боя върху лист хартия и след това да оставите детето си да създаде шедьовър като издуха боята насам-натам със сламка за пиене.
  16. Закупете различни дъвкалки и тренажори за дъвчене спрямо нуждите и потребностите на детето.

Независимо дали вашето дете е диагностицирано с нарушение в сензорната препработка или сте забелязали, че избягва или търси орална сензорна стимулация. Тези дейности могат да помогнат за коригиране на този дисбаланс и изграждане на грешни навици, за да се постигне по-голям фокус, концентрация и учене. Идеите в следната статия се предлагат по забавен, незастрашаващ начин за осигуряване на сетивната стимулация, от която децата се нуждаят. Същевременно се насърчава чувството на спокойствие и се заменя неподходящото поведение с по-социално приемливо.

Източник:

https://www.merakilane.com/the-oral-sensory-system-16-oral-motor-activities-for-kids

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *