На всеки му е дотегнало да слуша за тази нарицателна дума. Пандемията наруши живота по невъобразими начини за повече от две години. В този период на изолация логопед Яна Илчева в интервю пред БНР разговаря как се отразява дистанционото обучение на бълграските деца. Oще тогава започнаха последствията, които дълго ще дават психоемоционално и комуникативно отражение в развитието на тези деца, които бяха свидетели на пандемията.
Повлия ли пандемията на комуникативните способности на децата?
След връщане към „нормалното“, се появяват доказателства, че затварянето, изолацията и онлайн присъствието е повлияла на способността на децата да учат и общуват в класната стая, особено сред най-малките учащи се. Новооткритите проблеми в класната стая всъщност са закъснения поради COVID-19. За някои ученици влизането в класните стаи е за първи път. Те трябваше да се ангажират с връстници, да отговарят на въпроси, да си сътрудничат и да завършат успешно задачи като четене на глас. Дори тези, които са в по-горен клас, сега имат по-малко опит. Докато някои деца все още могат да изпълняват тези задачи с лекота, други може да изглеждат затворени или срамежлив. В някои случаи това поведение всъщност може да не се основава на личността, а по-скоро показва, че детето се бори да общува.
Променят се академичните показатели заради COVID. В национално оценяване на четенето, дадени на третокласници и четвъртокласници обикновено се очаква до голяма степен гладкост на устното четене. Когато тези ученици се върнаха в класните стаи общата плавност на устното четене се е подобрила, но не до очакваните показатели. Норма на четене може да ви каже все опитен логопед. Резултатите от матурите също не са удоволетворяващи. Ученето като процес се възстановява, откакто учениците успяха да се върнат към нормални условия в класната стая, но все пак те остават най- засегнати. Във всички предметни области, въпреки че много деца участваха във виртуално училище, им липсваше способността за общуване и изслушване на живо в обстановка на класната стая.
Защо децата имат нови проблеми с комуникативното развитие?
През февруари 2022 г. Центровете за контрол и превенция на заболяванията понижават детската възраст на очакваните етапи на развитие, включително броя на думите, които децата трябва да научат до 30 месечна възраст. Това е противоречие с Американската асоциация за реч и слух , която дава следната насока, че произнасянето на по-малко от 50 думи на възраст от 24 месеца е признак на езика проблем. Децата, които не отговарят на тези етапи на забавяния, може да са последствия от COVID пандемията. Бебетата и малките малки деца се запознават с езика и комуникацията чрез четене по устни, които маските възпрепятстваха това. Естествена социализация и взаимодействие при дневни грижи, срещи за игра и предучилищни занимания, също бяха тежки. Липсата на способността да упражняват своите комуникативни умения по естествен път, води до проявява и забавяния в класна стая.
Децата могат да бъдат насърчавани да общуват, независимо дали са със семейството си, в класната стая или чрез активна социализация с връстниците си. Логопедите на Стъпка напред могат да извършват оценка, за да видят дали има други първопричини за забавянето, като загуба на слуха или други проблем в развитието. Логопедът може да идентифицира целите и да предостави инструменти, които да помогне на децата да постигнат необходимите комуникативни умения. Колкото по-ранни са интервенциите, толкова по-вероятно е всяко забавяне в общуването да бъде разрешено и последователността е ключова. Така се изправя и пред едно ново поле в диагностика на етиомологичните фактори, което за момента взема превес.
Няколко проучвания подчертават влошаване и на психичното здраве, което включва симптоми на тревожност и настроение, както и разстройства на развитието, свързани със стресови фактори и хранителни разстройства, затлъстяване сред деца, юноши и млади хора по време на пандемията от COVID-19. Зачестява и терапията при лица с заекване. Новата реалност в ежедневието и образованието натовари съществуващите условия, особено при деца с нарушения в неврологичното развитие, където се забелязва засилване на дисфункционалното поведение. COVID-19 е бързо развиваща се научна и социална област; следователно се очаква по-нататъшни резултати да се натрупат бързо.
https://greatspeech.com/lost-children-of-covid/